Cubi Cup
Ez a játék egy magyar csapat, a Cubi Team alkotása. Honlapjukról fogom venni a játékszabályokat, de még hozzáteszek egy kis taktikai tanácsot.
Ez a játék először azért kezdett el érdeklődni, mert jól néz ki, és valamennyire érdekesnek tűnt. Aztán azután kezdett el igazán érdeklődni, amikor az unokahúgomnak adtam egyet ajándékba. Tudni kell róla, hogy a sakk és a go nem érdekli, és amikor játszottunk egyet a Cubi Cuppal, akkor meglepetésemre kikaptam tőle. Aminek roppant örültem, végre valami, amivel tudunk játszani úgy, hogy nem kell engednem, hogy nyerjen.
Mint mondtam, a játékszabályokat a Cubi Team honlapjáról veszem át.
A játékot 2-en vagy 3-an játszhatják (én csak a 2 játékosost tárgyalom). A játékosok tetszőleges helyre felváltva rakják a kockákat, körönként egyet-egyet. Az nyer, aki az utolsó kockát felteszi a csúcsra. Két játékos esetén egy szín kimarad a játékból (én sötét és világosnak nevezem a két színt, mivel láttam már piros és barna sötét kockákat is), és az alaplap egy szélső sorába nem szabad tenni. (Én ezt nem így játszom, de aki unja, annak rövidebb.)
1. Helyezd úgy a kockákat a táblára, hogy minél több CUBICUP alakuljon ki. A CUBICUP három azonos színű kockából álló kehely, ahogyan az 1. ábrán pirossal jelölve látható. Egy kocka elhelyezésével 2-3 CUBICUP is keletkezhet.
ábra
2. A következő játékosnak kötelező minden CUBICUP-odba tenni egy-egy kockát (pirossal jelöltük a 2. ábrán), illetve rakni még egyet ahová akar (a 2. ábrán zölddel jelöltük).
2. ábra
3. Akkor nyersz, ha te teszed föl az utolsó kockát a gúla csúcsára. Ha ezt az ellenfeled CUBICUP-jába teszed, az eredmény döntetlen, viszont ha saját CUBICUP-odba rakod, dupla győzelmet aratsz!
3. ábra
Ebben a fejezetben saját fényképekkel illusztrálom, amit mondok, mert nincs jobb megoldásom jelenleg. Ezek a képek nem túl jók,
Először is pár trivialitás. Mivel az elején mindenkinek egyenlő darab kockája van, és normálisan 1-1 kockát raknak le, azért ha nem történik semmi, akkor a második játékos teszi be az utolsó kockát, de biztosan nem a saját kelyhébe, mert előtte a kezdő játékos tette az utolsó előttit.
Tehát ahhoz, hogy valaki nyerjen, az kell, hogy kelyhekkel előnyt szerezzen, hogy maradjon plusz kockája a végére. Ezért jó dolog a kehely.
Második: ha csinálhatsz egy kelyhet, akkor csináld meg! Jelenlegi taktikai ismereteim szerint nem tudok elképzelni olyan állást, ahol a kehely megcsinálása ne volna előnyös. Fontolni csak annyit érdemes, hogy ha több kelyhet is megcsinálhatsz, akkor melyik legyen az. Illetve, ha valahogy két kelyhet is létrehozhatsz egy kockával, akkor inkább azt tedd, mint máshol egyet! Egy kelyhet legfeljebb egy biztos másik kehely fenyegetésért lehet kihagyni, de ez is veszélyes. Szóval egy kelyhet kihagyni, az botorság, hiszen az ellenfelünk észbe kaphat, és kivédheti.
Nos, tehát normálisan, ha az ember egy kicsit már átlátja a dolgot, akkor az történik, hogy egyik játékos fenyeget egy kehelylétrehozásával, a másik pedig kivédi. Ha senki nem néz el semmit, akkor nem történik semmi, döntetlen lesz, gondolhatnánk. Nos nem, lehet továbblépni a taktikában.
Először is vannak, a dupla-kehely-fenyegetések.
ábra
A 4. ábrán sötét létrehozhat egy dupla-kehely-fenyegetést. Hogyan? Az 5. ábra mutatja.
ábra
Ezután világos lép, akkor nyilván meg akarja akadályozni ezt, ahogy a 6. ábra mutatja.
ábra
Ám sötét, ahogy a 7. ábra mutatja, meg tudja csinálni a másik kehelyt.
ábra
Ha pedig fehér pont ezt a kehelyt akadályozná meg, akkor sötét a másikat fejezi be. Tehát már a 4. ábránál kezdődik a baj, és világosnak már itt meg kell akadályoznia azt, ahogy az 5. ábra kialakuljon, mégpedig a 8. ábra szerint.
ábra
A 9. ábra is egy dupla-kehely fenyegetést mutat, világosnak itt is a jó helyre kell lépnie. Az olvasó kitalálhatja, hova.
ábra
Pontosabban, ez egy kivédhetetlen dupla-dupla fenyegetés lenne, ha világosnak nem volna ott már egy kockája. Csak így lehetséges, hogy világos meg tudja oldani a helyzetet. Tanulság: a ferde dupla-fenyegetések általában jobbak, mint az egyenesek. Viszont, ha van mellette ellenség, azaz nem teljesen szabadok, akkor lehet, hogy nem működnek. Tehát világosnak érdemes eleve sötét mellé tennie.
Egy másik fontos taktikai elem az a páros-gerinc. A 10. ábra mutatja a baj előtti helyzetet.
ábra
Ha sötét a 11. ábra szerint lép, akkor világos bajban van. Nem kikerülhetetlen a kehely, de egy szabadsági foka fehérnek meg van kötve.
11. ábra
Ha ugyanis világos a 12. ábra szerint lép.
ábra
Akkor sötét a 13. ábra szerint kész a kehellyel.
ábra
Mondhatni, nemgond,világos nem fog a 12.ábra szerint lépni. Csakhogy a játékbanlépés-kényszer van, tehát adódhat úgy, hogy oda kell lépnie, mert máshova már nem tud. Persze ha úgy jön ki, lehet, hogy sötétnek kell oda lépnie, és ha a 12. ábra lépését nem világos teszi meg, hanem sötét, akkor persze világosnak ki kell, és ki is foglya védeni a kehelyt.
A 12. ábra alakzata tehát egy olyan veszély világosnak, ami baj lehet. Nem biztos, hogy baj lesz, de lehet, és beszűkíti a lehetőségeit. Ezért érdemes kivédenie. Ezért a 11.ábra után világos jobb,ha védekezik, ahogy a 14.ábra mutatja.
12. ábra